Mobil: 0741 60 14 60 ; Fix / Fax: 0257 33 83 20 office@prcontrol.ro

Modificări privind aparatele de marcat – proiect de hotărâre

casa-de-marcat

Data publicării: 29 iulie 2016

Conform unui proiect publicat în data de 12 iulie 2016, au fost aduse propuneri de schimbare a Hotărârii pentru modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003.

Potrivit actualelor dispoziții, regimul utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale se regăsește în prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare și respectiv de Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, așa cum se amintește și în Nota de fundamentare a proiectului.

Este important de adăugat faptul că, la ora actuală, în România se utilizează aparate de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport de hârtie și memorie fiscală în care sunt stocate informații precum denumirea și codul fiscal ale emitentului, adresa de la locul de instalare a aparatului, logotipul, seria fiscală a aparatului și datele de sinteză cu caracter fiscal provenite din rapoartele fiscale de închidere zilnică.

Potrivit mențiunilor din proiectul de hotărâre, în șările membre UE s-a trecut de mult atât la producerea, cât și la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic securizat, acestea folosind memorii energoindependente precum SDC sau MMC pentru înscrierea informațiilor din rola jurnal, sub forma unor fișiere electronice securizate.

Proiectul de act normativ cuprinde următoarele reglementări principale:

  • clarificarea activităților care se încadrează în excepțiile de la obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 2 din ordonanța de urgență;
  • Introducerea în sarcina distribuitorului autorizat obligația de a întocmi și actualiza lista unităților acreditate pentru comercializare și /sau service, pentru fiecare tip/model de aparat pentru care a obținut aviz/autorizație;
  • descrierea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, ca fiind case de marcat ce au un hardware dedicat ce integrează un modul fiscal controlat de un program unic pentru a permite una sau mai multe interfețe pentru comunicație sau salvare externă;
  • stabilirea condițiilor tehnice pe care trebuie să le îndeplinească aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizării;
  • stabilirea modalității de securizare a datelor din jurnalul electronic, dispozitiv care înlocuiește vechile role jurnal, în speță Secure Hash Algorithm 2;
  • definirea aparatelor de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni și greutate reduse, usor transportabile care pot fi utilizate în activitățile de comerț/servicii prestate în regim ambulant, în mijloacele de transport și altele asemenea;
  • introducerea unor prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie să asigure, prin comenzi de la tastatură, în regim de raportare, tipărirea de rapoarte și emiterea pe un dispozitiv extern a fișierelor electronice cu numele seriei fiscale și extensia “JE”, tipărirea de rapoarte cu inițializările jurnalului electronic, tipărirea de rapoarte cu modificările înregistrărilor antetului bonului fiscal și a județului de instalare etc;
  • completarea prevederilor cu privire la datele care trebuie înregistrate și stocate în memoria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal;
  • introducerea unei prevederi potrivit căreia aparatele de marcat electronice fiscale destinate stațiilor de comercializare a carburanților pot fi echipate cu două echipamente fiscale distincte controlate de un singur program de aplicație, acesta asigurând gestionarea distinctă a vânzărilor de carburanți față de celelalte produse;
  • reglementarea numărului maxim de înregistrări de modificare a antetului bonului fiscal și a județului de instalare pe care îl poate stoca memoria fiscală; au fost eliminate prevederile privind prezentarea la comisie, pentru înregistrare, a legitimațiilor tehnicienilor de service și introdusă obligația, atât pentru distribuitorii autorizați, cât și pentru unitățile de service acreditate, de a emite legitimații pentru toți salariații înregistrați la Comisie ca tehnicieni de service și de a înscrie in legitimații numărul de identificare atribuit de către Comisie tehicienilor în cauză;
  • introducerea posibilității de a evidenția în valută pe bonurile fiscale contravaloarea bunurilor livrate și serviciilor prestate clienților de către operatorii economici care realizează activități în conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr.4/2005 privind regimul valutar;
  • stabilirea prevederilor privind solicitarea numărului de ordine din registrul național de evidență al aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, în sensul că pentru aparatele de generație veche acesta se solicită de către utilizatori de la Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, iar pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic acesta va fi alocat aleatoriu din Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale la înregistrarea aparatelor de către producatorul/importatorul/distribuitorul autorizat;
  • eliminarea obligativității prezentei organului fiscal la operațiunile efectuate în legatură cu aparatele de marcat electronice fiscale, având în vedere lipsa resurselor umane cu care se confrunta ANAF;
  • reglementarea modalității de tipărire a rolei jurnal memorată în jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, elementele de securizare folosite, închiderea automată a fișierului jurnal electronic de către modulul fiscal atunci când la comanda de deschidere a unui bon fiscal mai sunt mai puțin de 500 de linii de înregistrare asigurând înscrierea raportului fiscal zilnic și a amprentei valorii SHA;
  • introducerea unor prevederi privind datele care se vor înregistra în raportul fiscal de închidere zilnică în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
  • eliminarea obligației contribuabilului de a solicita și obține certificatul de atestare fiscală de la organul fiscal competent din cadrul ANAF în vederea obținerii autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale, certificatul de atestare fiscală urmând a fi solicitat de către direcția de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice cu atribuții de management al domeniilor reglementate specific;
  • a fost majorat termenul de valabilitate a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale de la 2 respectiv 3 ani în prezent, la 5 ani și a fost introdusă noțiunea de reautorizare, aceasta putând fi solicitată cu cel puțin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizației. Nesolicitarea reautorizării conduce la retragerea dreptului de distribuție și comercializare a aparatelor, obținut în baza autorizației respective;
  • completarea dispozițiilor referitoare la reconstituirea cărții de intervenție și a registrului special;

În proiectul de act normativ, au fost introduse o serie de dispoziții tranzitorii, astfel:

  • până la data implementării registrului național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, numărul de ordine pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, se atribuie din aplicația informatică gestionată de către Agenția Națională de Administrare Fiscală;
  • până la data implementării registrului prevăzut mai sus, dispozițiile privind fiscalizarea, respectiv atribuirea numărului de ordine prevăzute de normele metodologice pentru aparatele de marcat electronice fiscale vechi, se aplică în mod corespunzator și pentru cele noi;
  • la data la care noul registru devine funcțional, numerele de ordine atribuite, precum și celelalte informații înregistrate în aplicația informatică gestionată de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, se importă în registru;
  • până la data implementării registrului prevăzut mai sus informațiile cu privire la datele de identificare ale distribuitorului autorizat, precum și cele privind propriul certificat digital se transmit și se înregistrează în aplicația informatică gestionată de către Agenția Națională de Administrare Fiscală
  • cărțile de intervenții și registrele speciale tipărite conform dispozițiilor legale aflate în vigoare în prezent, pot fi folosite până la completarea tuturor paginilor acestora.
  • se specifică documentele pe care trebuie să le depună la comisie distribuitorii autorizați care dețin avize de distribuție (acestea au valabilitate limitată, până la data de 01.01.2017) în situația în care solicită suplimentarea rețelei de distribuție și service aferentă avizului, sau prelungirea valabilității acestuia.

Este important de precizat faptul că, prin intermediul proiectului de lege, au fost actualizați o serie de termeni, fiind puși în acord cu modificările legislative conexe.

error: Content is protected !!
P.R. Control & Accounting
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.