Data publicării: 23 septembrie 2016
Prin OUG 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, publicată în MOf nr. 488 din 30 iunie 2016, s-a prevăzut că începând cu veniturile aferente lunii august 2016, persoanele fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a desfășurării activității de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică sunt scutite de la plata impozitului pe venit, urmând ca prin OMFP să fie aduse lamuriri în acest sens.
În M.Of nr 718 din 16 septembrie 2016 a fost publicat OMFP 2018/2016 privind încadrarea în activitatea de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică. Această activitate include:
- cercetare aplicativă/industrială;
- dezvoltare experimentală;
- activitățile de testare efectuate în vederea soluționării incertitudinilor științifice și tehnologice și a atingerii obiectivelor activităților de cercetare-dezvoltare (de exemplu, testarea rezultatelor intermediare sau a prototipurilor);
- dezvoltarea tehnologică.
Proiectul de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică este modalitatea de atingere a unui obiectiv al unui program, cu un scop propriu bine stabilit, care este prevăzut să se realizeze într-o perioadă determinată utilizând resursele alocate și care conține cel puțin următoarele elemente: scopul proiectului, domeniul de cercetare-dezvoltare, obiective, activități de cercetare-dezvoltare, perioada de desfășurare, tipul sursei de finanțare (public/privat/național/extern), bugetul proiectului cu precizarea explicită a cheltuielilor corespunzătoare veniturilor din salarii și asimilate salariilor aferente personalului alocat pe proiect, categoria rezultatului, caracterul de noutate și/sau inovativ al rezultatului.
Este important de precizat faptul că nu sunt considerate activități de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică eligibile următoarele:
- programe curente de testare și analiză în scopul controlului calității sau cantității;
- modificări de natură cromatică sau estetică asupra produselor, serviciilor ori proceselor existente, chiar dacă aceste modificări reprezintă îmbunătățiri;
- cercetare operațională, cum sunt studiile de management sau de eficiență care sunt întreprinse înainte de începerea unei activități de cercetare sau de dezvoltare;
- acțiuni de corectare în legătura cu deteriorări apărute în producția comercială a unui produs;
- activități juridice și administrative în legătura cu aplicarea, brevetarea și soluționarea litigiilor legate de invenții și vânzarea sau brevetarea invențiilor;
- activități, inclusiv design și inginerie în construcții, legate de construirea, reamplasarea, rearanjarea sau darea în funcțiune a instalațiilor ori a echipamentelor, altele decât instalațiile sau echipamentele care sunt folosite în totalitate și exclusiv în scopul desfășurării de către întreprindere a activităților de cercetare-dezvoltare;
- studii de cercetare a pieței, de testare și dezvoltare a pieței, de promovare a vânzărilor sau de consum;
- prospectarea, explorarea, sondarea ori producerea de minereuri, țiței sau gaze naturale;
- distribuirea unui material, produs, aparat, proces, sistem ori serviciu care este nou sau îmbunătățit;
- servicii administrative și de asistență generală (cum ar fi: transportul, depozitarea, curățarea, repararea, întreținerea și asigurarea securității) care nu sunt întreprinse în totalitate și exclusiv în legătura cu o activitate de cercetare-dezvoltare.
Conform dispozițiilor recent aprobate, angajații care desfășoară activitate de cercetare- dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică în România beneficiază de scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
- postul face parte dintr-un compartiment de cercetare-dezvoltare, evidențiat în organigrama angajatorului, cum ar fi: direcție, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment, laborator sau altele similare;
- angajatul desfășoară activități de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică eligibile, cuprinse într-un proiect de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică;
- angajatul a absolvit cel puțin ciclul I de studii universitare sau o forma de învățământ superior de lungă durată și deține o diplomă de licență sau echivalentă, conferită de o instituție acreditată de învățământ superior din România, sau o diplomă obținută la absolvirea studiilor universitare de licență la instituții acreditate de învățământ superior din străinătate, recunoscută și echivalată de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice;
- cheltuielile cu salariile și asimilate salariilor sunt prevăzute în bugetul proiectului de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică;
- angajatorul are în obiectul de activitate și activități de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică.
- documentele justificative care se au în vedere la încadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilor sunt:
- actul constitutiv sau, după caz, documentele de înființare ale angajatorului;
- organigrama angajatorului cu evidențierea structurii de cercetare-dezvoltare;
- copia diplomei de licență sau a actului echivalent, certificată pentru conformitate cu originalul;
- document care conține datele de identificare ale proiectului de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică;
- copia contractului individual de muncă, certificată pentru conformitate cu originalul, sau a oricărui altui document din care rezultă raportul juridic sau a actului de detașare;
- fișa postului;
- fișa de pontaj asociată proiectului;
- documentul în care se evidențiază componentele aferente veniturilor din salarii și asimilate salariilor, obținute de fiecare angajat din activitățile desfășurate în proiectul respectiv.
Scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate salariilor se acordă lunar, numai pentru veniturile obținute în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, cuprinse în fiecare proiect în parte, în limita bugetului alocat pentru proiectul respectiv. În cazul în care în bugetul alocat proiectului sunt cuprinse și sume reprezentând indemnizații de concedii de odihnă, veniturile respective sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
Dacă în cursul aceleiași luni, contribuabilul obține atât venituri scutite de la plata impozitului, cât și venituri supuse impunerii, în vederea determinării venitului net luat în calculul pentru determinarea impozitului se procedează astfel:
- se determină ponderea venitului brut lunar supus impunerii în totalul venitului brut care include atât venituri supuse impunerii, cât și venituri scutite de la plata impozitului;
- se stabilesc contribuțiile sociale obligatorii datorate/contribuția individuală la bugetul de stat datorată potrivit legii prin aplicarea cotelor de contribuții asupra bazei de calcul corespunzătoare atât veniturilor supuse impunerii, cât și veniturilor scutite de la plata impozitului;
- venitul net se calculează prin deducerea din venitul brut, care include atât veniturile supuse impunerii, cât și veniturile scutite de la plata impozitului, a contribuțiilor sociale obligatorii/contribuția individuală la bugetul de stat datorată potrivit legii aferente/aferentă unei luni;
- venitul net luat în calcul la determinarea impozitului se stabilește proporțional cu ponderea venitului brut lunar supus impunerii determinată potrivit lit. a).
Este important de precizat faptul că scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate salariilor se acordă chiar și în cazul nerealizării obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică.
În vederea validării încadrării activităților pentru care se acordă scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate salariilor ca fiind de cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică eligibile, angajatorul, angajatul sau autoritățile fiscale pot solicita rapoarte de expertiză elaborate de experți înscriși în Registrul experților pe domenii de cercetare-dezvoltare.