Mobil: 0741 60 14 60 ; Fix / Fax: 0257 33 83 20 office@prcontrol.ro

Taxe nefiscale eliminate de la 1 februarie

taxe

Data publicării: 20 ianuarie 2017

Măsura anulării a peste 100 de taxe nefiscale este inclusă în Legea nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, ce a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 15 din 6 ianuarie 2017 și va intra în vigoare la 1 februarie. În plus, până la 5 februarie, Guvernul trebuie să adopte, prin hotărâre, procedurile de aplicare a dispozițiilor prezentate mai jos.

Taxele eliminate datorate de persoane fizice:

Printre cele mai importante taxe pe care le plătesc în prezent persoanele fizice și care vor dispărea din februarie începând se regăsește și timbrul de mediu.

Mai exact, actul normativ care reglementează taxa auto pentru autovehicule, respectiv Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013, va fi abrogat, măsură ce va conduce, potrivit inițiatorilor legii, la “impulsionarea tranzacțiilor în domeniu și reducerea timpului necesar achiziționării unei mașini”.

Totodată, Legea nr. 1/2017 prevede eliminarea taxei pentru cazierul fiscal și cel judiciar, documentele urmând a fi eliberate gratuit solicitanților.

Mai departe, persoanele fizice ce trebuie să anunțe pierderi de acte sau schimbări de nume o vor face gratuit, publicarea anunțurilor în acest sens în Monitorul Oficial urmând să se facă gratuit.

În plus, vor fi eliminate taxa pentru apostilarea și supralegalizarea actelor oficiale și taxa suplimentară pentru eliberarea pașapoartelor.

De asemenea, și Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru va fi abrogată de la 1 februarie.

 Potrivit actualelor dispoziții, pe lista taxelor cuprinzând taxele extrajudiciare de timbru sunt incluse, printre altele:

  • înregistrarea, la cerere, în actele de stare civilă a schimbării numelui și sexului;
  • preschimbarea actelor de identitate pentru cetățenii români, precum și înscrierea mențiunilor privind schimbarea domiciliului sau a reședinței cetățenilor români;
  • taxa de examinare pentru obținerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile și subcategoriile A, A1, B, B1 si B+E;
  • taxa de examinare pentru obținerea permisului de conducere pentru autovehicule din anumite categorii și subcategorii;
  • taxe de autorizare provizorie a circulației autovehiculelor și remorcilor neînmatriculate permanent sau temporar
  • eliberarea sau viza anuala a permiselor de vânătoare;
  • înregistrarea unor cereri privind furnizarea unor date din Registrul național de evidență a persoanelor, precum și din Registrul național de evidență a permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare.

Referitor la taxele consulare și de cetățenie, percepute la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României în străinătate, acestea vor fi, la rândul lor, eliminate, astfel încât românii din străinătate să poată obține documentele necesare în aceleași condiții ca românii din țară. Concret, este vorba, printre altele, despre taxele aplicate pentru:

  • înregistrarea cererii de eliberare a unei cărți de identitate sau a unei cărți electronice de identitate;
  • eliberarea unui pașaport sau a unui titlu de călătorie;
  • legalizarea semnăturii traducătorului;
  • legalizarea unei copii de pe înscrisuri;
  • legalizarea semnăturii de pe un înscris sub semnătură privată.

Pe lângă cele menționate anterior, Legea nr.1/2017 prevede eliminarea taxelor pentru eliberarea permiselor de pescuit sportiv/recreativ.

Actul normativ publicat recent în Monitor prevede și eliminarea anumitor taxe percepute de Ministerul Afacerilor Interne. Astfel, pe lângă eliminarea taxei pentru eliberarea certificatelor de cazier judiciar, vor deveni gratuite și aplicarea apostilei pe actul oficial administrativ sau înregistrarea cererii pentru aplicarea apostilei.

Și în relația cu Casa Națională de Pensii Publice, contribuabilii vor beneficia de gratuități. Mai exact, a fost stabilită eliminarea tarifelor sau comisioanelor procentuale de până la 3%, aplicate asupra sumei totale ce face obiectul operațiunii financiare la efectuarea oricăror operațiuni care nu sunt legate de stabilirea și de plata pensiilor și a altor drepturi de asigurări sociale.

În plus, în ceea ce privește serviciile publice și taxele percepute pentru prestarea acestora pe teritoriul României (reglementate prin Ordonanța Guvernului nr. 24/1992), documentul aplicabil de luna următoare stipulează eliminarea următoarelor taxe:

  • taxa pentru eliberarea unui pașaport electronic, a unui pașaport simplu temporar sau a altui document de trecere a frontierei, procurarea unui act judiciar sau extrajudiciar, la cererea unor persoane fizice sau juridice străine, eliberarea de adeverințe, precum și alte servicii prestate de autorități;
  • taxele pentru acordarea cetățeniei române și pentru redobândirea acesteia;
  • taxele aplicate supralegalizării sigiliilor și semnăturilor de pe un act oficial;
  • taxele pentru identificarea unei persoane pe teritoriul României.

Eliminarea unor taxe în cazul firmelor:

Legea nr.1/2017 conține facilități importante și pentru persoanele juridice, în special în relația acestora cu Registrul Comerțului. Astfel, din februarie, antreprenorii își vor putea înființa societăți gratuit, taxele percepute în prezent pentru înmatricularea unei societăți urmând să fie eliminate.

În același timp, o astfel de măsură va viza și entitățile fără personalitate juridică, adică cele înființate ca persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale ori familiale, titularii acestora urmând să fie la rândul lor scutiți de plata taxelor aferente constituirii entității.

Mai mult decât atât, documentul analizat include și eliminarea taxelor percepute pentru înscrierea de mențiuni în Registrul Comerțului, cu scopul “de a încuraja antreprenoriatul și de a îndepărta impedimentele în dezvoltarea unui mediu de afaceri competitiv în România”.

 Concret, potrivit website-ului ONRC, există peste 30 de mențiuni care pot interveni pe perioada existenței unei persoane juridice: 

  • modificarea denumirii;
  • înscrierea sau modificarea emblemei;
  • schimbarea formei juridice;
  • transformarea unei societăți pe acțiuni într-o SE;
  • schimbarea sediului social în același județ;
  • schimbarea sediului social în alt județ;
  • transferul sediului social al SE într-un alt stat membru;
  • prelungirea duratei de funcționare;
  • reducerea duratei de funcționare;
  • modificarea obiectului de activitate;
  • actualizarea obiectului de activitate;
  • modificarea declarațiilor pe propria răspundere;
  • majorarea capitalului social;
  • reducerea capitalului social;
  • transmiterea părților de interes și a părților sociale;
  • suspendarea sau reluarea activității;
  • schimbarea membrilor organelor de conducere și de control;
  • înființarea sau desființarea de sedii secundare;
  • mențiuni prevăzute la pct. 4.6. din cererea de înregistrare;
  • modificările la actele constitutive ale GIE si GEIE;
  • modificarea datelor de identificare;
  • numirea lichidatorului în cazul dizolvării judiciare;
  • excluderea sau retragerea asociaților;
  • fuziunea uneia sau mai multor societăți într-o societate pe care o constituie;
  • fuziunea uneia sau mai multor societăți cu o societate existentă;
  • fuziunea transfrontalieră;
  • divizarea parțială a unei societăți către una sau mai multe societăți existente;
  • divizarea parțială a unei societăți către una sau mai multe societăți nou constituite;
  • divizarea totală;
  • mențiuni înregistrate pe baza cererii de depunere și/sau menționare acte;
  • corectare erori materiale.

Este important de precizat faptul că există și alte taxe ce vizează persoanele juridice și care vor fi curând eliminate. Concret, acestea sunt: 

  • înregistrarea cererilor privind furnizarea unor date din Registrul național de evidență a persoanelor, precum și din Registrul național de evidență a permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare;
  • aplicarea apostilei pe actul oficial administrativ, la solicitarea persoanelor juridice și în cazul reprezentării titularului actului de către un avocat.

Nu în ultimul rând, legea menționată stabilește eliminarea taxelor radio-tv, atât pentru persoane fizice, cât și pentru firme, cheltuielile de baza ale radioului și televiziunii naționale urmând a fi susținute de la bugetul de stat: “De asemenea, cele două instituții se vor putea finanța în continuare din celelalte categorii de venituri proprii care le rămân la dispoziție (publicitate, donații, sponsorizări etc.)”, era explicat în expunerea de motive ce a însoțit Legea nr. 1/2017 în forma sa de proiect.

error: Content is protected !!
P.R. Control & Accounting
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.