Mobil: 0741 60 14 60 ; Fix / Fax: 0257 33 83 20 office@prcontrol.ro

Formularul 088 – modelul și conținutul începând cu 01 august

6

Data publicării: 05 august 2016

Prin intermediul Ordinului președintelui A.N.A.F. nr.2048/08.07.2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 533/15.07.2016, s-a modificat Ordinul președintelui ANAF. nr. 3841/2015 privind modelul și conținutul formularului (088) “Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA”.

Formularul 088  “Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și  a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA” se depune de către societățile înființateîn baza Legii nr. 31/1990, rebublicată, cu modificările și completările ulterioare, care sunt supuse înmatriculării la registrul comerțului astfel : 

  • daca solicită înregistrarea în scopuri de TVA:

 la înființare potrivit dispozițiilor art. 316 alin. (1) Iii. a) din Codul fiscal, caz în care formularul se depune în aceeași zi cu depunerea la oficiul registrului comerțului a cererii de înmatriculare în registrul comerțului.

ulterior înființării:

  • prin depășirea plafonului de scutire de TVA în cursul anului calendaristic potrivit dispozițiilor art. 316 alin. (1) Iii. b) din Codul fiscal, caz în care formularul se depune odată cu declarația de mențiuni – formular 010
  • prin opțiune potrivit dispozițiilor art. 316 alin. (1) Iii. c) din Codul fiscal, caz în care formularul se depune odată cu declarația de mențiuni
  • cu ocazia reînregistrării în scopuri de TVA potrivit dispozițiilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, caz în care formularul se depune odată cu cererea de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.
  • la solicitarea organelor fiscale competente, în situația în care prezintă risc fiscal în urma selecției efectuate în mod automat.

 PRINCIPALELE MODIFICĂRI:

  • În cadrul cartușului “Date de identificare a persoanei impozabile” se introduc următoarelor rubrici:

– o rubrică care permite reprezentantului legal/împuternicitului persoanei impozabile analizate să declare dacă societatea se afla/nu se afla în procedura insolvenței prevăzuta de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare. Datele cu privire la asociați și/sau administratori  se vor completa pentru asociații și/sau administratorii careîndeplineau această calitate la momentul declanșării procedurii insolvenței.      ·

– o rubrică care permite reprezentantului legal/împuternicitului persoanei impozabile analizate să înscrie adresa de website a persoanei impozabile, după caz.

  • Se elimină pct. 1 din vechiul formular privind precizarea modului de deținere a spațiului cu destinație de sediu social.
  • Se elimină pct. 2 din vechiul formular privind precizarea dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social.
  • Se elimină pct. 3 din vechiul formular privind precizarea deținerii de spații cu destinația de sedii secundare declarate.
  • Se reformulează și se renumeroteazp pct. 4 din vechiul formular, iar în noul model de formular informațiile se regăsesc la pct. 1 astfel :

A. se precizează dacă persoana impozabilă desfașoară activități economice:

a) la sediul social/profesional;

b) la sediile secundare (puncte de lucru);

c) în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru).

B. se detaliază activitatea economică pentru care se solicită sau s-a obținut codul de înregistrare în scopuri de TVA, precizând, dupa caz, principalii clienți/furnizori/prestatori.”

C. daca persoana impozabilă urmează să efectueze investiții în legătură cu domeniul principal de activitate se precizează, dupa caz, următoarele informații: adresa unde se realizează investiția, durata realizării investiției, valoarea estimată a investiției, număr/data autorizație de construire.

Referitor la aceste prevederi se elimină obligativitatea anexării în copie a contractelor de proprietate/închiriere/comodat/leasing financiar care atestă deținerea cu titlu legal a spațiului cu destinatie de sediu social sau a spațiului cu destinație de sediu secundar (punct de lucru).

  • Se reformulează și se renumerotează pct. 6 din vechiul formular, iar în noul model de formular informațiile se regăsesc la pct. 2 cu precizări dacă asociații și/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarația:

– au deținut/dețin calitatea de asociat și/sau administrator în cadrul altor persoane impozabile, aflate în situațiile prezentate mai jos:

1)  la care a fost declanșată procedura insolvenței;

2)  în inactivitate temporară, la data depunerii declarației, înscrisă la registrul comerțului.

– au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, respectiv membri ai unor întreprinderi familiale, aflate în situațiile prezentate mai jos:

1)  la care a fost declanșată procedura insolvenței;

2)  în inactivitate temporară, la data depunerii declarației, înscrisă la registrul comerțului. ”

Informațiile de la pct. 2 din noul formular trebuie să corespundă unei perioade de 5 ani fiscali încheiați care precedă datei prezentei declarații.

Observații :

– persoana impozabila va trebui ă precizeze motivul care a condus la declanșarea procedurii de insolvență respectiv al inactivității temporare înregistrate la registru comerțului.

– au fost eliminate informațiile care erau în vechiul formular cu privire la faptul  ca asociații și/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarața 088 se aflau în situațiile: lichidate; declarate contribuabili inactivi în conformitate cu prevederile art.92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare; la care a fost anulata înregistrarea  în scopuri  de  TVA conform  art.  316 alin.  (11) lit. c) – f) si h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare).

  • Se elimină pct. 10 din vechiul formular privind specificarea datelor de contact a 3 persoane din România care, la solicitarea organului fiscal, pot da relații despre administratorul/administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarația.
  • La pct. 5 din noul formular:

– în situatia în care contabilitatea este organizată și condusă pe baza de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității, conform art. 10 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare ramâne valabilă atașarea în copie a contractului de prestări servicii încheiat între prestatorul de servicii în domeniul contabilității și persoana impozabilă;

– în situația în care contabilitatea este organizată și condusă în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, conform art. 10 alin. (2) din Legea nr. 82/1991, nu se mai atașeaza copia contractului de muncă înregistrat în REVISAL și copia diplomei de studii economice  superioare.

  • La pct.7 din noul formular: nu se mai ataseaza în copie, între unul și trei contracte, dupa caz. înregistrate în REVISAL pentru persoanele care dețin pozitii relevante în cadrul persoanei impozabile (director, manager, șef compartiment etc.).
  • La pct.8 din noul formular cu privire la veniturile brute realizate de asociați· și administratori persoane fizice :

– au fost introduse praguri/intervale prestabilite în interiorul cărora să se încadreze veniturile brute realizate de către asociații și/sau administratorii, persoane fizice, ai persoanei impozabile analizate, în ultimele 12 luni anterioare celei pentru care se depune declarația;

– se solicită informații legate de denumirea plătitorului de venit, date de identificare a plătitorului de venit (GIF/CUI/Alte date de identificare ….), țara din care s-a obținut venitul;

– au fost introduse următoarele mențiuni:

1. în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor precum și a veniturilor din pensii obținute din România/din afara României, se vor avea în vedere veniturile brute realizate în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune prezenta declarație. Pentru veniturile de altă natură decât cele din salarii și asimilate salariilor, respectiv din pensii, obținute din România/din afara României, se vor avea în vedere veniturile brute realizate în anul fiscal precedent, celui în care se depune prezenta declarație, precum și veniturile brute realizate în anul fiscal curent, după caz.

2. în cazul obținerii de venituri în valută din România/din afara României se va calcula echivalentul în lei a valorii brute a veniturilor realizate având în vedere cursul de schimb comunicat de Banca Naționala a României la data de 31 decembrie a anului anterior celui care se depune declaraâia.

  • La pct. 9 din noul formular cu privire la studiile/profesiile/ ocupațiile avute de administratorii persoane fizice în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declarația: nu se mai atasaza în copie documentele care atestă nivelul studiilor dobândite și declarate.
  • În noul formular se introduce pct. 10 care are următorul conținut:

“Precizați dacă dețineti active în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate”

  • În noul formular se introduce pct. 11 care are următorul conținut: “Precizați dacă efectuați sau intenționați să efectuați în următoarele 12 luni:

a) operațiuni intracomunitare de natura celor prevazute la art. 329 alin. (1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

b) achiziții de bunuri/servicii din afara UE și/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export).

Prevederile  Ordinului  președintelui  A.N.A.F.  nr.  2048/08.07.2016  publicat  în  M.O. nr.533/15.07.2016 au intrat în vigoare la data de 30 iulie 2016 (în termen de 15 zile de la data publicarii).

Noul formular 088 se poate descărca aici: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/88.html

error: Content is protected !!
P.R. Control & Accounting
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.