Data publicării: 14 aprilie 2017
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reamintește contribuabililor aspecte importante legate de obligațiile fiscale ale sediilor secundare.
Astfel, potrivit art.85, alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, contribuabilul/plătitorul are obligația de a declara organului fiscal central înființarea de sedii secundare (sucursala, birou, magazin, atelier, depozit și altele asemenea).
Termen: 30 de zile de la data înființării, pentru entitățile nou-înființate.
Conform art.32, alin.(7) din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale orice persoană subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, instituția publică și instituția publică locală, care are organizată o entitate, cu sau fără personalitate juridică, la altă adresă decât sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizează venituri din salarii, are obligația să solicite înregistrarea fiscală a entității respective, ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală în a cărui rază teritorială se află adresa unde se desfășoară efectiv activitatea acelei entități.
Termen: 30 de zile de la data înființării, pentru entitățile nou-înființate.
Prin urmare, orice persoana subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, instituția publică și instituția publică locală, care are organizată o entitate, cu sau fără personalitate juridică, la altă adresă decât sediul social al subiectului respectiv, are următoarele obligații:
- În cazul înființării de sedii secundare care au sub 5 angajați, contribuabilii/plătitorii care înființeaza sedii secundare care au sub 5 angajați au obligația de a declara înființarea acestora (art.85, alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală) fără a se atribui cod de identificare fiscală (nu se înregistrează fiscal ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor).
În acest sens, se depune formularul 061 “Declarație privind sediile secundare” (Ordinul președintelui ANAF nr.3698/2015 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal).
Formularul 061 se completează de către contribuabilii care înființeaza aceste sedii secundare care, potrivit legii, nu au obligația înregistrării fiscale.
Formularul 061 se depune la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului care înființează sediile secundare.
- În cazul înființării de sedii secundare stabile care au minimum 5 angajați, contribuabilii/plătitorii care înființeaza sedii secundare care au minimum 5 angajați nu au obligația declarării acestora în baza formularului 061, dar au obligația să solicite înregistrarea fiscală a entităților respective, ca plătitoare de impozit pe veniturile din salarii sau asimilate salariilor (conform art.32, alin.(7) din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale și art.85, alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală).
În acest sens se depune formularul 060 “Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru sediile secundare” (Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.3698/2015 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal).
Formularul 060 se completează cu ocazia înființării/modificării datelor declarate anterior/radierii înregistrării fiscale.
Formularul 060 se completează de către contribuabilii care, potrivit Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, au organizate puncte de lucru stabile cu minimum 5 angajați.
Formularul 060 se depune la organul fiscal în a cărui rază teritorială se afla punctul de lucru.
Precizări utile:
În cazul sediilor secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii și venituri asimilate salariilor:
- competența pentru administrarea impozitului pe veniturile din salarii datorat de acestea revine organului fiscal competent pentru administrarea obligațiilor datorate de contribuabilul/plătitorul care le-a înființat;
- competența pentru înregistrarea fiscală a sediilor secundare ca plătitoare de salarii și venituri asimilate salariilor, potrivit legii, revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află situate sediile secundare;
- contribuabilul/plătitorul care are sedii secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii și venituri asimilate salariilor are obligația de a declara în Sectiunea F din formularul 112, în numele sediilor secundare, impozitul pe venitul din salarii datorat de acestea, potrivit legii;
- plata impozitului pe venitul din salarii datorat de sediile secundare care au minimum 5 angajați se efectuează de către contribuabilul care le-a înființat în contul unic 20.A.47.01.00 Sumele încasate pentru bugetul de stat în contul unic, în curs de distribuire, deschis pe codul de identificare fiscală al sediilor secundare la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat contribuabilul care le-a înființat.