Mobil: 0741 60 14 60 ; Fix / Fax: 0257 33 83 20 office@prcontrol.ro

Registrul operatorilor intracomunitari – reglementări 2016

images (9)

Data publicării: 08 septembrie 2016

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a aprobat, în data de 26 februarie 2016, o nouă procedură de organizare și funcționare a Registrului Operatorilor Intracomunitari (ROI), ca urmare a intrării în vigoare de la 1 ianuarie 2016 a noului Cod fiscal și a noului Cod de procedură fiscală.

Printre elementele noi se numară actualizarea situațiilor în care o persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA este radiată din ROI.

Ordinul ANAF nr. 727/2016 pentru aprobarea Procedurii de organizare și funcționare a Registrului operatorilor intracomunitari, precum și pentru aprobarea modelului și conțnutului unor formulare a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 150 din 26 februarie 2016, a intrat în vigoare la data publicării și a abrogat Ordinul ANAF nr. 2101/2010.

Potrivit dispozițiilor aflate în vigoare, Registrul operatorilor intracomunitari (ROI) a fost înființat la 1 august 2010 în cadrul ANAF și cuprinde, potrivit Codului fiscal, toate persoanele impozabile și persoanele juridice neimpozabile care efectuează operațiuni intracomunitare, respectiv:

  • livrări intracomunitare de bunuri care au locul în România și care sunt scutite de taxă;
  • livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare, efectuate în statul membru de sosire a bunurilor și care se declară drept livrări intracomunitare cu cod T în România;
  • prestări de servicii intracomunitare efectuate de persoane impozabile stabilite în România în beneficiul unor persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Uniunea Europeană, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile;
  • achiziții intracomunitare de bunuri taxabile care au locul în România;
  • achiziții intracomunitare de servicii efectuate în beneficiul unor persoane impozabile stabilite în România, inclusiv persoane juridice neimpozabile înregistrate în scopuri de TVA, de către persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Uniunea Europeană, și pentru care beneficiarul are obligația plății taxei.

Înscrierea în ROI are loc la cererea contribuabililor înainte de a efectua operațiuni intracomunitare de genul celor menționate mai sus.

Potrivit procedurii actualizate de organizare și funcționare a Registrului operatorilor intracomunitari, aprobată prin Ordinul ANAF nr. 727/2016, în ROI nu se înscriu:

  • persoanele impozabile și persoanele juridice neimpozabile care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA;
  • persoanele impozabile și persoanele juridice neimpozabile cărora le-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA, la cerere sau din oficiu, de către organul fiscal;
  • persoanele impozabile care au ca asociat sau administrator o persoană față de care s-a dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și/sau care are înscrise în cazierul judiciar infracțiuni în legătura cu operațiunile intracomunitare.

Este important de precizat faptul că radierea din ROI se realizează, la cerere sau din oficiu, de către organul fiscal.

Conform legislației în vigoare, se radiază din oficiu din ROI următoarele categorii de persoane:

  • persoanele impozabile și persoanele juridice neimpozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat din oficiu de organele fiscale competente;
  • persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care nu au efectuat nicio operațiune intracomunitară în anul calendaristic precedent și nici în anul curent până la data radierii din registru, cu excepția celor care au fost înscrise în Registrul operatorilor intracomunitari în această perioadă (vechile prevederi legale prevedeau ca organul fiscal competent radia din oficiu din acest registru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care în anul următor înscrierii în registru nu mai efectuau operațiuni intracomunitare, n.red.);
  • persoanele înregistrate care solicita anularea înregistrării în scopuri de TVA, potrivit legii;
  • persoanele impozabile care au ca asociat sau administrator o persoană impotriva căreia s-a pus în mișcare acțiunea penală în legătură cu oricare dintre operațiunile intracomunitare;
  • persoanele impozabile care nu depun la organul fiscal competent, în termen de 30 de zile de la data modificării listei administratorilor, cazierul judiciar al noilor administratori;
  • persoanele impozabile care nu depun la organul fiscal competent, în termen de 30 de zile de la data modificării listei asociaților, cu excepția societăților pe acțiuni, cazierul judiciar al noilor asociați care dețin minimum 5% din capitalul social al societății.

Radierea din Registrul operatorilor intracomunitari se face în baza deciziei emise de către organul fiscal competent sau în baza deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, după caz, care se comunică solicitantului conform Codului de procedură fiscală.

Atenție! Radierea din Registrul operatorilor intracomunitari produce efecte începând cu data comunicării deciziei în condițiile prevăzute de Codul de procedură fiscală sau cu data anulării înregistrării în scopuri de TVA, după caz.

Persoanele radiate din ROI au posibilitatea solicitării reînscrierii în acest registru după înlăturarea cauzelor care au determinat radierea, daca intenționează să efectueze una sau mai multe operațiuni intracomunitare.

Procedura de înscriere în ROI, reglementată prin OPANAF 727/2016, stabilește că, la fel ca până acum, contribuabilii trebuie să depună la organul fiscal competent formularul 095 „Cerere de înregistrare în/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari”, care se va depune însoțit de următoarele documente:

  • certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritățile competente din România ale administratorilor, în cazul societăților pe acțiuni, inclusiv al celor în comandită pe acțiuni;
  • certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritățile competente din România ale administratorilor și ale asociaților care dețin minimum 5% din capitalul social al societății, în cazul celorlalte forme de societăți;

În situația în care în certificatele de cazier judiciar este înscrisă punerea în mișcare a acțiunii penale față de oricare dintre asociați sau administratori, contribuabilii trebuie să prezinte documente eliberate de organele de urmărire penală, din care să rezulte dacă acțiunea penală este sau nu este în legatură cu operațiunile prevăzute la art. 329 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv operațiunile intracomunitare.

În cazul în care în certificatele de cazier judiciar este înscrisă punerea în mișcare a acțiunii penale față de oricare dintre asociați sau administratori și s-a dispus trimiterea în judecată, contribuabilii trebuie să prezinte documente eliberate de organele competente, din care să rezulte dacă acțiunea penală este sau nu este în legatură cu operațiunile intracomunitare.

În situația în care în certificatele de cazier judiciar sunt înscrise infracțiuni și/sau alte date, contribuabilul va prezenta copiile legalizate ale hotărârilor judecatorești prin care au fost stabilite respectivele infracțiuni și/sau alte documente eliberate de organele competente, precum și documentul emis de serviciul/compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent sau din cadrul organului fiscal ierarhic superior, după caz, din care să rezulte dacă infracțiunea este sau nuî legatură cu operațiunile intracomunitare.

Contribuabilii care solicită înscrierea în ROI de la data înregistrării în scopuri de TVA trebuie să depună la organul fiscal competent formularul 095 odată cu formularul 098 – „Cerere de înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal” sau, după caz, cu declarațiile de înregistrare fiscală/de mențiuni prin care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal (formularul 091 – „Declarație de înregistrare în scopuri de TVA/Declarație de mențiuni a altor persoane care efectuează achiziții intracomunitare”).

Organul fiscal analizează și dispune aprobarea sau respingerea cererii de înregistrare în Registrul operatorilor intracomunitari odată cu aprobarea ori respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA.

Înregistrarea în ROI produce efecte începând cu data comunicării deciziei privind înscrierea în ROI.

În cazul persoanelor impozabile pentru care legea prevede că înregistrarea în scopuri de TVA devine valabilă începand cu data de 1 a lunii următoare depunerii cererii de înregistrare, înscrierea în ROI operează cu data comunicării deciziei, dar nu înainte de data înregistrarii în scopuri de TVA.

Persoanele impozabile înscrise în Registrul operatorilor intracomunitari au obligația ca, în termen de 30 de zile de la data modificării listei administratorilor, să depună la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor administratori.

Mai mult decât atât, persoanele impozabile înscrise în Registrul operatorilor intracomunitari, cu excepția societăților pe acțiuni, au obligația ca, în termen de 30 de zile de la data modificării listei asociaților, să depună la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor asociați care dețin minimum 5% din capitalul social al societății.

Conform prevederilor, ori de câte ori organul fiscal competent anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA a unui contribuabil, în baza deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, radiază, din oficiu, respectă persoana din ROI.

Radierea, din oficiu, din ROI se realizează la data anulării înregistrării în scopuri de TVA.

Situație practică:

O societate neînregistrată în ROI, plătitoare de TVA efectuează achiziții de servicii electronice intracomunitare lunar (valori mici sub nivelul pragului de 10.000 euro/anual). Există obligația de a se înregistra în ROI? Depune D390?

Solutie: Potrivit art. 268 alin. (4) lit. b) nu sunt considerate operațiuni impozabile în România achizițiile intracomunitare de bunuri care îndeplinesc următoarele condiții:

“(..)

  1. b) valoarea totală a acestor achiziții intracomunitare nu depășește pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depășit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro, al cărui echivalent în lei este stabilit prin normele metodologice.”

Prin urmare, acest plafon se referă la achizițiile de bunuri nu de servicii. Pentru servicii nu exista plafon.

Pentru achiziții intracomunitare de servicii societatea trebuie să se înregistreze în Registrul operatorilor intracomunitari conform art. 329 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, înainte de efectuarea achizițiilor  de  servicii intracomunitare.

Din punct de vedere al TVA, societatea trebuie să trateze achiziția pe baza facturii de la furnizor care deține un cod valid de TVA, verificabil VIES, ca fiind achiziție intracomunitară de servicii, în baza art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, să efectueze taxarea inversă (4426=4427), o să declare achiziția de servicii în declarația 390 cu cod S și în decontul 300 pe rândurile 7 si 7.1, 20 si 20.1.

error: Content is protected !!
P.R. Control & Accounting
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.