Mobil: 0741 60 14 60 ; Fix / Fax: 0257 33 83 20 office@prcontrol.ro

Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor acordate de angajator salariaților

tichete-de-masa

Data publicării: 12 decembrie 2016

Cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariaților, cât și cele oferite în beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum și cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt considerate venituri neimpozabile, în măsură în care valoarea acestora pentru fiecare persoana în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depășeste 150 lei.

Astfel, acordarea tichetelor cadou se va face cu respectarea prevederilor Legii nr. 193/2006 și a normelor metodologice de aplicare a dispozițiilor acesteia aprobate prin HG 1317/2006.

Implicații impozit pe venit:

Conform prevederilor art. 76 alin. (4) lit. a) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal sunt neimpozabile în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depășește 150 lei.

Potrivit prevederilor ptc. 12 alin. (11) din Normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016 limita de 150 lei se aplică separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate pentru fiecare ocazie din cele prevăzute, pentru fiecare angajat și pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar și în cazul în care părinții lucrează la același angajator. Partea care depășește limita de 150 lei reprezintă venit impozabil din salarii.

Conform prevederilor pct. 14 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a art. 78 alin. (5) din Codul fiscal, aprobate prin HG 1/2016, valoarea tichetelor cadou acordate potrivit legii, luată în calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominală.

 Veniturile respective se impozitează ca venituri din salarii în luna în care acestea sunt primite.

Contribuții sociale obligatorii – implicații:

Potrivit prevederilor art. 142 lit. b) din Codul fiscal, veniturile reprezentând cadouri în bani și/sau în natură oferite salariaților, cele oferite pentru copiii minori ai acestora, inclusiv tichetele cadou, contravaloarea transportului la și de la locul de muncă al salariatului, acordate de angajator pentru salariații proprii sau alte persoane, precum și contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, acordate de angajator pentru salariații proprii și membrii de familie ai acestora, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, nu sunt cuprinse în baza lunară de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depășește 150 lei.

Potrivit prevederilor pct. 5 (1) din Normele metodologice de aplicare a art. 142 lit. b) din Codul fiscal partea care depășește limita de 150 lei reprezintă venit din salarii și se cuprinde în baza de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii.

Implicatii impozit pe profit:

Potrivit prevederilor art. 25 alin. (3) lit. b pct. 3 din Codul fiscal cheltuielile reprezentând cadouri în bani sau în natura, inclusiv tichete cadou oferite salariaților și copiilor minori ai acestora se încadrează în categoria cheltuielilor sociale care sunt deductibile limitat la determinarea profitului impozabil în limita unei cote de până la 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Este important de precizat faptul că tichetele cadou acordate potrivit legii salariaților, altele decât cele acordate cu ocazia Paștelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului și a sărbătorilor similare ale altor culte religioase sau cu ocazia zilei de 8 martie, sunt considerate avantaje și se iau în calcul la stabilirea impozitului pe venitul din salarii, dar nu intra în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii.

Important! Potrivit prevederilor pct. 34 alin. (1) lit. f) din Normele metodologice de aplicare a art. 114 alin. (1) din Codul fiscal, tichetele cadou acordate persoanelor fizice în afara unei relații generatoare de venituri din salarii sunt incluse în categoria veniturilor din alte surse.

În această situație, plătitorul de venit are următoarele obligații:

  • să calculeze și să rețină impozitul pe venit prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului realizat sub forma de tichete cadou;
  • să declare impozitul reținut la sursă prin formularul 100 “Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat” și să-l plătească până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost acordate tichetele cadou;
  • să depună formularul 205 “Declarație informativă privind impozițul reținut la sursă și câștigurile/pierderile realizate pe beneficiari de venit” până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului următor celui în care s-au acordat tichetele cadou.

Persoanele fizice beneficiare de tichete cadou nu datorează contribuția de asigurări sociale. În anul 2016 persoanele fizice pentru veniturile lunare realizate sub formă de tichete cadou, cu valori mai mari sau egale cu valoarea salariului de bază minim brut pe țară datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate dacă nu realizează:

a) venituri din salarii sau asimilate salariilor, definite conform art.76;

b) venituri din pensii, definite conform art. 99

c) venituri din activități indpendente, definite conform art. 67

d) venituri din asocierea cu o persoană jurdică, contribuabil potrivit titlului II sau III, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 alin. (7)-(9)

g) venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, definite conform art. 103;

i) indemnizații de șomaj;

j) indemnizații pentru creșterea copilului;

k) ajutorul social acordat potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificările și completările ulterioare;

l) indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă drept urmare a unui accident de muncă sau unei boli profesionale.

Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se calculează de organul fiscal competent prin decizie de impunere anuală, pe baza declarației privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit (formularul 205).

Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor de masă, tichetelor de creșă și al voucherelor de vacanță acordate de angajator:

  • pentru acordarea tichetelor de masă – sunt aplicabile dispozițiile Legii nr. 142/1998 și a normelor metodologice de aplicare a dispozițiilor acesteia aprobate prin HG 23/2015;
  • pentru acordarea tichetelor de creșă – sunt aplicabile dispozițiile Legii nr. 193/2006 și a normelor metodologice de aplicare a dispozițiilor acesteia aprobate prin HG 1317/2006;
  • pentru acordarea voucherelor de vacanță – sunt aplicabile dispozițiile OUG 8/2009 și a normelor de aplicare a dispozițiilor acesteia aprobate prin HG 216/2009.

Aspecte impozit pe venit:

Potrivit art. 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal sunt considerate avantaje și se iau în calcul la stabilirea impozitului pe venitul din salarii.

Potrivit prevederilor pct. 14 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a art. 78 alin. (5) din Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016, valoarea tichetelor de masă, tichetelor de creșă si voucherelor de vacană acordate potrivit legii, luată în calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominală. Veniturile respective se impozitează ca venituri din salarii în luna în care acestea sunt primite.

Aspecte contribuții sociale obligatorii:

Nu se cuprind în baza de impozitare lunară a contribuțiilor sociale obligatorii – art. 142 lit. r, art. 157 alin. (2), art. 158, art. 187 alin. (2), art. 188, art. 195 alin. (2), art. 212 alin. (2) din Codul fiscal

Aspecte impozit pe profit:

Potrivit prevederilor art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 3 din Codul fiscal, tichetele de creșă acordate de angajator în conformitate cu legislația în vigoare, se încadrează în categoria cheltuielilor sociale care sunt deductibile limitat la determinarea profitului impozabil în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Potrivit art. 25 alin. (3) lit. c) cheltuielile reprezentând tichetele de masă și vouchere de vacanță acordate de angajatori, potrivit legii reprezintă cheltuieli cu deductibilitate limitată la calculul profitului impozabil (în limitele valorii nominale).

Potrivit prevederilor art. 3 alin. (3) din OUG 8/2009 sumele corespunzătoare voucherelor de vacanță acordate de către angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a 6 salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată pentru fiecare angajat, pe un an calendaristic. Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată este cel stabilit prin hotărâre a Guvernului.

 

error: Content is protected !!
P.R. Control & Accounting
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.