Mobil: 0741 60 14 60 ; Fix / Fax: 0257 33 83 20 office@prcontrol.ro

Noi reguli din 2017 pentru marile magazine

Data publicării: 29 iulie 2016

Conform unui proiect de act normativ promulgat în data de 11 iulie de către președintele țării, din 2017 marile magazine și supermaketurile vor fi obligate să pună în vânzare produse din carne, ouă, lapte, legume, fructe, miere și panificație provenite în proporție de cel puțin 51% din producția românească.

În caz contrar, comercianții vor risca amenzi de până la 150.000 de lei și chiar suspendarea activității pentru câteva luni.

Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare a primit pe 8 iunie votul decisiv al Camerei Deputaților, ca For decizional, după ce a fost respinsă în prima fază de Senat.

Documentul aprobat de șeful statului prevede ca, în șase luni de la publicarea actului în Monitorul Oficial, comercianții persoane juridice, autorizați să desfășoare activități de comercializare, vor fi obligați să asigure, într-un procent de cel puțin 51%, produse provenind din producția locală. Totuși, obligația mentionată le va reveni doar comercianților care realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de peste două milioane de euro, echivalent în lei.

Potrivit formei finale a proeictului de act normativ, comerciantul persoană juridică autorizată să desfașoare activități de comercializare pentru produse alimentare are obligația ca, pentru categoriile: carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produsele lactate și de panificație să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51%, volumul de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse alimentare, provenite din lanțul alimentar scurt, așa cum este definit în conformitate cu legislația în vigoare.

Conform proiectului de lege citat, lanțul scurt de aprovizionare este definit ca acela care implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și de dezvoltare economică locală, precum și relații geografice și sociale strânse între producători, procesatori și consumatori.

De altfel, reprezentanții Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) consideră că noile reglementări nu îi vor ajuta efectiv pe producătorii autohtoni, în condițiile în care marile rețele comerciale vor fi obligate să încheie contracte cu producători regionali, categorie în care întră și producătorii din țările vecine, spre exemplu.

Totodată, proiectul de act normativ aprobat de șeful statului stabilește ca, prin excepție de la prevederile menționate anterior, necesarul de produse alimentare va putea fi completat și cu produse din afara lanțului scurt de aprovizionare. Mai multe informații în acest sens vor fi însă disponibile după consultările entităților din cadrul organizării comune de piață, așa cum reiese din documentul citat.

Prin urmare, cei ce nu vor respecta noile reglementări legislative vor risca amenzi importante. Astfel, magazinele care nu vor expune la raft produse locale în proporție de cel puțin 51% vor risca amenzi cuprinse între 100.000 si 150.000 de lei, “în măsura în care nu sunt aplicabile prevederile Legii concurentei”. În plus, în caz de abatere repetată, autorizația de funcționare a comerciantului va putea fi chiar suspendată pentru o perioadă de până la jumatate de an.

Pe de altă parte însă, pentru a da posibilitatea comercianților de tipul tip cash and carry, supermagazin, hipermagazin să se conformeze noilor prevederi, regulile amintite se vor aplica doar dupa șase luni de la data publicării documentului în Monitorul Oficial.

Propunerea legislativă recent adoptată de Parlament împune comercianților și respectarea unor alte obligații. Astfel, aceștia vor fi obligați să acorde spații distincte de expunere și vânzare produselor românești, dar și să organizeze evenimente de promovare și vânzare a acestora, cu respectarea legislației sanitare veterinare în vigoare.

În ceea ce privește eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României, aceasta va cuprinde câteva mențiuni exacte, precum:

  • țara de origine a animalului …;
  • animal născut în țara …;
  • animal crescut în țara …;
  • animal sacrificat în țara …, marca de sănătate/identificare și denumirea operatorului economic;
  • animal tranșat în țara …, marca de identificare și denumirea operatorului economic.

Nu în ultimul rând, comercianții vor trebui să afișeze, la loc vizibil, sintagma „carne românească”, pentru carnea comercializată direct către consumatorul final. Totuși, acest lucru va deveni obligatoriu la 90 de zile de la comunicarea deciziei Comisiei Europene în acest sens.

error: Content is protected !!